Tab Menu

Kawal Tulisan Anda

Jom Jadi Geng

Sunday, October 23, 2011

Subhanallah ! Ikan Yang Boleh Terbang

Assalamualaikum geng-geng sekalian ..




 Hari ni saja buat blogwalking  pagi-pagi , tiba-tiba terjumpa satu artikel menarik yang haky pernah tahu masa umur dalam lebih kurang darjah 3-4 gitu ah .. apa dia ? haa spesis ikan terbang ! First haky tengok dulu memang "curious" gila nak tau sebab pelik kan ikan duduk dalam laut boleh terbang o.O . Kebetulan ayah haky ada simpan gambar ikan terbang tu masa dia beli kat Jepun dulu , dia kata ikan tu duduk kat Jepun eh ? ntah tak pernah tahu ..heheh .


WOW !! amazing betul ciptaan ALLAH kan ... sampai makhluk yang duduk dalam air pon boleh terbang ke udara .Tiada satu pun yang tidak mampu ALLAH ciptakan , firman-NYA "kun fayakun" maka jadilah ! .


 Mengulas lanjut berkaitan ikan ni , dikatakan juga pada tahun 1900 sehingga 1930 ikan ini dikaji bagi dijadikan model untuk mencipta kapal terbang. Abiliti ikan ini yang membolehkan ia terbang adalah kerana bertujuan untuk bersembunyi dan melarikan diri daripada musuh. Secara puratanya ikan ini boleh terbang sejauh 50 meter. Selain daripada mempunyai sirip yang lebar, ikan ini mampu membuatkan ekornya bergerak sehingga 70 kali dalam masa 1 saat dan ini membantu ikan ini untuk terbang.


.  HEBAT KAN .


p/s :  
  • Comel plak tengok ikan ni ..hihi
  •   Sumber 

No comments:

Post a Comment